حراست
كلام امام علي(ع) درباره ده حقي كه دانشمندان بر ديگران دارند
امام علي عليهالسلام: از طول مجالس شخص دانشمند به تنگ نيا، زيرا حكايت همنشينى با او، حكايت درخت خرمايى است كه انتظار مىكشى تا از آن چيزى براى تو بيافتد.
![حراست](/thumbnail/550-h_100/uploads/old/Data/Sub_37/File/NewsM_etoolsfile_58883adc-4a18-41df-a1ec-fbdc9a04d4f6309872_471-858da564-5cb0-45a9-beed-6968b372e60b.jpg)
امير المؤمنين امام على عليهالسلام فرمودند:
از جمله حقوق شـخـص دانشمند بر تو اين است كه (هر گاه در ميان جمعى بود) بر همگان سلام كنى و به او نيز اختصاصا سلام گويى، روبه رويش بنشينى، در حضور او با دست و چشم و ابرو اشاره نكنى، در مخالفت با نظر او نگويى: «فلانى چنين گفته است». نزد او از كسى غيبت نكنى، در مجلسش درگوشى صحبت نكنى، جامهاش را نگيرى، اگر خسته بود در سؤال كردن اصرار نورزى.
از طولاني شدن مجالسش به تنگ نيايى؛ زيرا حكايت همنشينى با او حكايت درخت خرمايى است كه انتظار مىكشى تا كى از آن چيزى براى تو بيافتد.
متن حديث:
من حقّ العالم عليك أنتسلّم على القوم عامّةً وتخصّه دونهم بالتّحيّة ، وأن تجلس أمامه ، ولا تشيرنّ عنده بيدك ، ولا تغمزنّ بعينيك ، ولا تقولنّ : «قال فلانٌ» خلافا لقوله ، ولا تغتابنّ عنده أحدا ، ولا تسارّ في مجلسه ، ولا تأخذ بثوبه ، ولا تلجّ عليه إذا ملّ ، ولا تعرض من طول صحبته ، فإنّما هي بمنزلة النّخلة تنتظر متى يسقط عليك منها شيءٌ.
از جمله حقوق شـخـص دانشمند بر تو اين است كه (هر گاه در ميان جمعى بود) بر همگان سلام كنى و به او نيز اختصاصا سلام گويى، روبه رويش بنشينى، در حضور او با دست و چشم و ابرو اشاره نكنى، در مخالفت با نظر او نگويى: «فلانى چنين گفته است». نزد او از كسى غيبت نكنى، در مجلسش درگوشى صحبت نكنى، جامهاش را نگيرى، اگر خسته بود در سؤال كردن اصرار نورزى.
از طولاني شدن مجالسش به تنگ نيايى؛ زيرا حكايت همنشينى با او حكايت درخت خرمايى است كه انتظار مىكشى تا كى از آن چيزى براى تو بيافتد.
متن حديث:
من حقّ العالم عليك أنتسلّم على القوم عامّةً وتخصّه دونهم بالتّحيّة ، وأن تجلس أمامه ، ولا تشيرنّ عنده بيدك ، ولا تغمزنّ بعينيك ، ولا تقولنّ : «قال فلانٌ» خلافا لقوله ، ولا تغتابنّ عنده أحدا ، ولا تسارّ في مجلسه ، ولا تأخذ بثوبه ، ولا تلجّ عليه إذا ملّ ، ولا تعرض من طول صحبته ، فإنّما هي بمنزلة النّخلة تنتظر متى يسقط عليك منها شيءٌ.
«كنزالعمّال،ح 29363 - منتخب ميزان الحكمه، ص400»
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید